Din punct de vedere metodologic, evaluarea transferurilor de metodă și de
ideologie realizate de critica, teoria și istoriografia literară românească
din spațiul cultural european și nord-american în perioada 1965-2010 presupune
o dublă abordare:
- O abordare istorică și comparativă, menită să identifice, să explice
și să evalueze cantitatea și calitatea importurilor metodologice și
ideologice efectuate de cercetarea literară românească în intervalul
amintit. În cadrul acestei abordări, metoda de lucru va fi una
interdisciplinară și cross-disciplinară, profilul ei metacritic
fiind determinat fatalmente de specificul metodelor critice supuse analizei
(după caz: structuralistă, tematist-fenomenologică, existențialistă,
psihanalitică, stilistică, naratologică etc.)
- O abordare ideologică și sociologică urmărind să determine
consecințele politice și identitare ale transferului de metode prin
raportare la polarizarea câmpului criticii românești în segmentul temporal
investigat. În acest scop vom recurge cu precădere la teoria câmpurilor
culturale, fundamentată de Pierre Bourdieu (1992) și completată de Brubaker,
Sapiro și Kauppi (în Swartz și Zolbert, 2005), și la abordări transversale
de tipul studiilor culturale.
Conexiunea dintre cele două componente metodologice se va baza pe premisa
– larg exploatată în cercetarea literară internațională de vârf din momentul
actual – că, prin însăși natura lor, modelele metodologice determină anumite
luări de poziție ideologice și, implicit, generează astfel o anumită manieră
de structurare a câmpului critic. Din această perspectivă, cercetarea noastră
va avea în vedere câteva obiective și rezultate pe care le vom etapiza în
felul următor:
- Un studiu documentar privind aria impactului metodelor și
ideologiilor occidentale asupra cercetării literare românești din perioada
1965-2010. Prin acest studiu vom avea în vedere dezbaterile din presa
literară, prefețele și recenziile consacrate principalelor volume critice
europene și nord-americane traduse în română, precum și cercetările
românești cu potențial teoretic/metacritic ridicat din ultimele cinci
decenii.
- Un studiu analitic explicativ având drept scop reconstituirea
structurii și a dinamicii ideologice a câmpului critic românesc din perioada
1965-2010. Analiza se va desfășura dintr-o perspectiva cross-disciplinară,
urmărind să racordeze modelele metodologice delimitate prin studiul
precedent la ideologiile dominante ale epocii (pentru perioada 1965-1989:
reziduurile realismului socialist, „estetismul socialist” sincronizant,
național-comunismul și îndeosebi extensia sa protocronistă, postmodernismul
incipient; pentru perioada 1990-2010: reziduurile național-comunismului,
revizionismul est-etic, apolitismul, postmodernismul, relativismul cultural
și corectitudinea politică, etnocentrismul soft și globalizarea).
- Un studiu documentar menit să determine, din perspectiva stadiului
actual al cunoașterii, complexitatea modelelor metodologice avansate de
cercetarea literară europeană și nord-americană în intervalul amintit,
precum și corelațiile ideologice ale modelelor respective. Vom ține cont
aici atât de direcțiile metodologice vizate, în mod direct sau indirect,
de lucrările critice și metacritice românești din perioada 1965-2010
(existențialism, structuralism, tematism, psihocritică, mitocritică,
poststructuralism etc.), dar și de anumite aspecte disciplinare și
ideologice mai puțin fructificate sau nefructificate încă la noi (feminismul
și critica de gen, Ethical Criticism-ul, ecocritica, cybercritica s.a.),
împreună cu politicile culturale pe care toate aceste modele le-au
generat/promovat.
- Un studiu critic comparativ urmărind să analizeze modalitățile de
transfer metodologic al modelelor de proveniență europeană și nord-americană
în cercetarea literară românească din ultimele cinci decenii. Studiul se va
desfășura dintr-o perspectivă interdisciplinară și va evalua gradul de
înțelegere și de asimilare, dar și maniera de operaționalizare a
principalelor modelele metodologice importate din Occident (structuralism,
tematism, existențialism, critică sociologică, psihocritică, mitocritică și
arhetipologie literară, stilistică și naratologie, textualism,
poststructuralism, deconstructivism, New Historicism, studii culturale etc.)
în interpretarea de text, în decupajul conceptual și în contextualizarea
istorico-literară românească. Vom focaliza aici în mod deosebit aspecte
privind decalajul, distorsiunea, hibridizarea sau reformularea modelelor
împrumutate odată cu transferul lor în mediul cultural românesc.
- Un studiu critic comparativ care va analiza în paralel efectele
ideologice ale modelelor metodologice delimitate anterior în cultura
română din perioada 1965-2010 și în culturile democratice occidentale
(vest-europene și nord-americane). Cercetarea se va desfășura dintr-o
perspectivă inter- și cross-disciplinară, va confrunta politicile culturale
generate de modelele teoretice, critice și istoriografice în cele două cadre
de referință (românesc și occidental) și va tematiza cu precădere fenomene
precum sincronicitatea, anacronismul, hibridizarea, politizarea și
depolitizarea culturală.
- Un studiu sintetic (critic, explicativ, comparativ și prospectiv)
care să unifice achizițiile cercetărilor precedente cu scopul de a oferi o
evaluare de ansamblu asupra transferurilor de modele metodologice și
ideologice occidentale în critica, teoria și istoriografia literară
românească din perioada 1965-2010. Atingerea acestui ultim obiectiv coincide
practic cu finalitatea cercetării noastre, care va oferi astfel o diagnoză
globală a statutului și a nivelului actual al disciplinelor respective în
România, explicând cauzele care au generat această stare de fapt și
propunând soluții pentru a depăși anumite blocaje cu care se confruntă în
momentul de față cercetarea literară autohtonă. Cu alte cuvinte, vom avea în
vedere prin acest bilanț și posibilitățile de a spori performanța și
relevanța filologiei românești în plan intern și mai ales internațional.