Prezentarea sistemului actual de formare al mentorilor din America (10.09.2021)

Margareta M. Thomson, Phd, Professor Of Educational Psychology, University Faculty Scholar, Principal Investigator, EHRE Project, College Of Education, NC State University

16.00 - 20.00
Online

Data: 10.09.2021
Interval orar: 16.00-20.00
Susținut de: Margareta M. Thomson, Phd, Professor Of Educational Psychology, University Faculty Scholar, Principal Investigator, EHRE Project, College Of Education, NC State University
Facilitator/traducător: prof. univ. dr. Daniel Mara
Participanți: experți proiect PROF
Platforma facilitatoare: GOOGLE MEET
Tema webinar-ului: Prezentarea sistemului actual de formare al mentorilor din America
Scopul webinar-ului: Prezentarea elementelor de bază din cadrul sistemului actual de formare al mentorilor din America.

Prezentarea s-a realizat interactiv pe bază de suport intuitiv (power point)  oferindu-se detalii cu privire la:

  • organizarea procesului de mentorat de carieră didactică:
  • Formal mentoring (program de mentorat oficial/de inducție pentru profesorii debutanți oferit de fiecare școală profesorilor debutanți în primii 5 ani). Există standardele mentoratului elaborate la nivelul DPI (Department Public Instructions);
  • Non-formal mentoring prin proiecte de cercetare și programe de parteneriat între Universitate și DPI (Department Public Instructions)
  • Organizarea procesului de mentorat de practică pedagogică: 700 de ore de practică pedagogică în timpul facultății și un semestru de practică sub coordonarea unui profesor mentor în școală, în ultimul an de facultate)
  • desfășurarea procesului de mentorat:
  • mentorul este stabilit de către directorul școlii sau ales chiar de profesorul debutant;
  • directorul școlii evaluează profesorii debutanți;
  • mentorul monitorizează debutanții și le oferă sprijin în predare;
  • au loc monitorizări permanente ale activității profesorilor și evaluări continue.

În SUA sunt foarte multe variante sau modele diferite de mentorat didactic, în cele 50 de state, fiecare stat are o abordare particulară, flexibilă. O problemă evidentă este rata mare de abandon a profesorilor în primii 5 ani, aproximativ 50%, datorită condițiilor foarte grele din unele școli și a presiunilor legate de exigențele ridicate în respectarea standardelor impuse și a rezultatelor obținute în evaluări.

Mentor devine cine își exprimă această opțiune, cine are timpul necesar, termenii în care se construiesc relațiile de mentorat se negociază. Mentorii au la dispoziție ghiduri cu recomandări facilitate de Departamentului Public de Instrucție. Profesorii au posibilitatea să aplice pentru diferite modalități de training, sub formă de proiecte, care sunt finanțate, există fonduri pentru conferințe, workshop-uri, programe de dezvoltare profesională. Mentorii nu sunt recompensați, iar profesorii debutanți își aleg și decid singuri traiectoria proprie de colaborare și de formare/dezvoltare profesională, nu sunt impuse aceste rute de training.

În cursul formării inițiale, studenții seniori au de realizat un semestru intensiv de practică, în care răspund de o clasă/grupă în rol principal, sub forma unui contract cu reguli stricte. Studenții sunt puternic motivați să obțină recomandări favorabile în urma stagiului de practică, pentru viitoarele aplicații la locuri de muncă.

Sistemul american de formare inițială și continuă este perfectibil, birocrația aferentă este un punct sensibil, care creează multe dificultăți, se caută continuu soluții de progres și îmbunătățire. Mentorii sunt profesorii cei mai dedicați, altruiști, atenți la nevoile colegilor lor.

În cadrul webinarului, participanții au participat la dezbatere și au fost lansate următoarele întrebări:

  • La ce tipuri de activități participă studenții în timpul celor 700 de ore de practică pedagogică?
  • Cum continuă procesul de mentorat după inserția profesorilor mentorați în sistemul educațional?
  • De ce stimulente beneficiază profesorii mentori în cadrul procesului de mentorat?

„Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României”