Proiectul „Profesionalizarea carierei didactice - PROF”, cu codul POCU/904/6/25/146587, beneficiar Ministerul Educației din România, implementat în perioada 1 aprilie 2021 – 31 decembrie 2023, este unul care schimbă paradigma formării profesionale pentru cariera didactică, în România. Intervenția pe care și-a propus-o este una sistemică, direcțiile de conceptualizare, de cercetare și de acțiune vizând atât nivelul formării inițiale – prin stagiile practice, cât și nivelul formării continue – prin crearea de comunități de învățare și de rute flexibile de acces și de evoluție în cariera didactică. https://www.edu.ro/PROF
Viziunea educațională promovată este una modernă, care promovează colaborarea și cooperarea realizate sistematic și în mod firesc, natural, având la bază preocupări și eforturi educaționale comune și valorificarea colectivă a (e-)resurselor, a inteligenței și a cunoașterii acumulate, pentru a învăța împreună și pentru a acționa din ce în ce mai bine. Astfel, atât pentru formarea inițială, cât și pentru formarea continuă a cadrelor didactice s-a promovat ideea de colaborare, de învățare prin colaborare și formatul comunităților de învățare și al comunităților de practică, structuri sociale capabile de a produce cunoștințe. Partea practică a formării inițiale, cât și formarea continuă a cadrelor didactice, ca dezvoltare profesională, se realizează prin bazele de practică pedagogică (BPP), care reprezintă consorții școlare ce reunesc, sub coordonarea unei școli de aplicație, diverse tipuri de unități de învățământ. https://www.edu.ro/PROF
Învățarea prin colaborare se dorește a fi una continuă și sustenabilă, o învăţare de profunzime și semnificativă, cu sens, ce presupune crearea în comun a sensului și co-crearea învățării și a formării, precum și dobândire de achiziții diverse și complexe.
Obiectivul general al proiectului este: „Asigurarea mentoratului profesional pe durata întregii cariere didactice, în sistemul de învățământ preuniversitar, prin crearea unui sistem național coerent și fiabil de formare profesională și de dezvoltare a competenței didactice, ca formare psihopedagogică, necesare ocupării și exercitării unei funcții didactice precum și obținerii performanței pedagogice în învățământul preuniversitar din România, în activitatea de predare/formare și în activitatea de management educațional, în contextul procesului global de digitalizare a sistemelor de educație.” https://www.edu.ro/PROF
Rezultatul major al proiectului este „elaborarea și dezvoltarea unui cadru instituțional adecvat mecanismelor și standardelor actuale pentru formarea și dezvoltarea competenței didactice, în acord cu recomandările și liniile directoare elaborate de Comisia Europeană, în domeniul carierei didactice/formării profesorilor (...)”. https://www.edu.ro/PROF
Date fiind implicațiile semnificative ale proiectului PROF pentru întregul sistemul educațional românesc, pentru conceperea liniilor de politică educațională și curriculară, a apărut necesitatea asigurării sustenabilității proiectului, respectiv necesitatea asigurării continuării efectelor sale şi a valorificării rezultatelor obținute după finalizarea lui. Astfel, s-a considerat că o pârghie importantă pentru sustenabilitatea proiectului este un Laborator mentoral (LM), în cadrul căruia, să se realizeze cercetări educaționale teoretice și practic-aplicative circumscrise domeniului formării profesorilor, vizând, ca finalitate îndepărtată, îmbunătățirea calității procesului de învățământ din România.
Laboratorul Mentoral de studiu al învățării-blended learning (LM) este o structură instituțională constituită, în luna martie a anului 2023, în cadrul Centrului de Cercetare și Analiză Psihopedagogică din cadrul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, pentru a sprijini dezvoltarea profesională, personală și socială a cadrelor didactice din România, prin (e-)mentorat. LM asigură un spațiu, un mediu fizic și material în care au loc activități și e-activități profesionale cu cadre didactice de la diferite niveluri de învățământ și din toate zonele țării și din străinătate. Totodată, LM oferă o ambianță de laborator, întrucât în el se produce cunoaștere, se realizează consultații profesionale, activități (e-)mentorale practice și activități de cercetare, într-o atmosferă pozitivă, stimulativă, încurajantă pentru o comunicare interpersonală deschisă, liberă și pentru constituirea unor comunități de învățare.
Așadar, termenul de „laborator” este utilizat nu numai pentru a evidenția modificările mediului fizic și material în care au loc activități specific (e-)mentoratului și cercetării acestuia, ci mai ales spiritul activ, cooperant, critic și creativ în care se realizează acestea. Astfel, LM poate deveni un autentic laborator de învățare, de modelare și de formare profesională și personală, în manieră experiențială.
De altfel, mentoratul însăși poate fi considerat, simultan, efect al creativității, cauză a creativității și „laborator de creativitate”.
Misiunea LM este de a contribui la perfecționarea profesională specializată a personalului didactic din învățământul preuniversitar, prin promovarea mentoratului ca o oportunitate excepțională de a facilita inserția cadrelor didactice în viața profesională, inserția lor socio-profesională, de a le sprijini în dezvoltarea lor profesională, personală și socială, prin oferirea de activități specifice (e-) mentoratului și prin cercetarea problematicii (e-)mentoratului.
Astfel, dezvoltarea profesională continuă la nivelul școlii și mentoratul sunt două dimensiuni ale profesionalizării carierei didactice pe care proiectul PROF le asigură (Petrache, Mara, Velea, 2022).
Misiunea LM reflectată în activitățile desfășurate se fundamentează pe un set de valori și principii, ceea ce asigură dimensiunea axiologică și normativă a funcționării optime a structurii recent înființată. Prezentăm câteva din valorile și principiile pe baza cărora se proiectează și se implementează direcțiile de acțiune:
Prin activitățile și abordările teoretice, practice și de cercetare, orientate de un astfel de set de valori și norme se pot realiza și dezvolta comunitățile de învățare, comunităților de practică și comunitățile de cercetare reunite și relaționate constructiv în cadrul LM.
LM își propune să sprijine formarea continuă a cadrelor didactice, valorificând modelul de dezvoltare profesională sustenabilă Visible Learning-VL – un model de dezvoltare profesională sustenabilă la nivelul școlii sau în bazele de practică pedagogică, în acord deplin cu propunerile din documentul OECD.
Principalele obiective urmărite, sunt:
Activitățile LM se bazează pe rezultatele cercetărilor educaționale teoretice și practic-aplicative privind creșterea calității sistemului formării profesorilor (inclusiv prin mentorare), cu impact asupra îmbunătățirii calității procesului de învățământ.
Paradigmele educaționale valorificate sunt moderne și științific fundamentate: visible learning, media literacy, metacogniția, gândirea critică, educația incluzivă. Un principiu de lucru important este corelarea acestor paradigme, a modelelor și a practicilor profesionale pe care ele le promovează, cu nevoile concrete de învățare ale educabililor și măsurarea impactului acestora asupra educabililor (Mara, 2022).
Principalele teme de cercetare teoretică și practică elaborate în cadrul LM sunt:
Acestea sunt doar câteva orientări care pot fi fructificate prin abordări teoretice și practice, realizate sub coordonarea unor experți naționali și internaționali, prin implicarea profesorilor dornici de progres în cunoaștere și acțiune.
În vederea realizării finalităților propuse, s-au întreprins următoarele demersuri și activități științifice, în care au fost implicate cadre didactice din învățământul universitar și preuniversitar, din țară și din străinătate:
Data: 31 mai 2023
Facilitatori: prof. univ. dr. Mușata Bocoș, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca și prof. univ. dr. Daniel Mara, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
Concluzia generală:
Între mentorat și metacogniție există o relație bidirecțională:
Data: 21 iunie 2023
Facilitatori: Mușata Bocoș și Ana-Maria Purcar, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Concluzia generală:
Data: 26 iulie 2023
Facilitatori: prof. univ. dr. Mercè Morey López, de la Universitatea Insulelor Baleare, Palma de Mallorca, Spania
Concluzia generală:
Data: 9 august 2023
Facilitatori: profesor asociat dr., psihoterapeut Roberta Renati, NOAH Pavia, Italia
Concluzia generală:
Data: 25 septembrie 2023
Facilitatori: prof. univ. dr. Daniel Mara, Universitatea „Lucian Blaga”, Sibiu, prof. univ. dr. Mușata Bocoș și student masterand Adrian Barbaroș, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Concluzia generală:
„Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României”