Prezentarea mentoratului în sistemul de învățământ din Spania (05.08.2021)

Rosa Eva Valle-Universidad de Leon, Espania

15.00 - 19.00
Online

Data: 05.08.2021
Interval orar: 15.00-19.00
Susținut de: PROF. UNIV DR. ROSA EVA VALLE, UNIVERSIDAD DE LEON, SPANIA
Facilitator/traducător: CAMELIA OANĂ
Participanți: experți proiect PROF
Platforma facilitatoare: GOOGLE MEET
Scopul webinar-ului: prezentarea sistemului actual de formare al mentorilor din Spania și analiza comparativă cu sistemul românesc de pregătire al profesorilor mentori.

Prezentarea s-a realizat interactiv pe bază de suport intuitiv (PPT), oferindu-se detalii cu privire la:
    1. Principalele probleme ale funcției didactice în Europa
    2. Planul Bologna: instruire pe competențe
    3. Paradigme de formare a profesorilor
    4. Faze de formare a cadrelor didactice
    5. Programe de inițiere profesională (PIP) în Europa
    6. Obiectivele programelor de inițiere
    7. Principalele activități ale PIP în Europa
    8. Rezultatele cercetărilor privind problemele profesorilor începători
    9. Pregătirea profesorilor în Spania
    10. Structura și rapoartele de evaluare a programelor de inițiere profesională în Spania
    11. Evaluare critică și propunere de îmbunătățire de la Facultățile de Științe ale Educației

IDEI CHEIE:
Toate instituțiile educative au ca scop pregătirea cetățenilor pentru a putea construi societatea prezentă și viitoare, precum și accesul la cultură și civilizație.

În procesul de mentorat rolul directorului este foarte important.
Atât in Spania, cât și în multe alte țări europene stimularea și motivarea profesorilor de a deveni mentori nu sunt foarte consistente.

În Spania există o platformă comună a tuturor instituțiilor educative dintr-un oraș, zonă (universitate, inspectorat, școli, grădinițe etc.), care permite realizarea unor întâlniri frecvente, sub forma unor mese rotunde, dezbateri, cu scopul îmbunătățirii procesului de educație și formare.

Predarea în echipă se realizează între un mentor, șef de catedră și alt profesor cu orice tip de experiență în învățământ.

Pentru a deveni mentor în Spania, un profesor trebuie să îndeplinească următoarele condiții
    • să aibă minim 5 ani de experiență
    • poate fi un șef de catedră
    • să aibă un număr de 100 de ore de formare într-o perioadă de 6 ani, după care obține un certificate
    • în mediul rural e mai dificil să devii profesor expert (mentor)
Rolul directorului în procesul de mentorat
    • directorul participă la evaluarea mentorului
    • directorul este ales de profesori, părinți etc. pentru o perioadă de 4 ani.

„Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României”