Prezentarea mentoratului în sistemul de învățământ din Germania (14.06.2021)

Ricarda Kaiser- Vorsitzende Gew Kreis, Mannheim, Germania

16.00 - 20.00
Online

Data: 14.06.2021
Interval orar: 16.00-20.00
Susținut de: PROF.RICARDA KAISER- VORSITZENDE GEW KREIS, MANNHEIM, GERMANIA
Facilitator/traducător: PROF. UNIV. DR. IOANA NARCISA CREȚU
Participanți: experți proiect PROF
Platforma facilitatoare: GOOGLE MEET
Scopul webinar-ului: prezentarea sistemului actual de formare al mentorilor din Germania și analiza comparativă cu sistemul românesc de pregătire al profesorilor mentori.
Prezentarea s-a realizat interactiv pe bază de suport intuitiv (PPT), oferindu-se detalii cu privire la:

Examenul de stat (licența)

Cine se hotărăște pentru o carieră de profesoară sau profesor, trebuie să fie absolvent de studii superioare și să treacă printr-un perioadă de pregătire. Cursurile de formare generală a cadrelor didactice au fost schimbate pentru semestrul de iarnă ( 2015-2016). Cursurile pentru examenul de stat în asistenta medicala și pedagogie socială pentru programul de licenta si master au fost de asemenea modificate pentru semestrul de iarna ( 2016-2017). Prima parte in ceea ce priveste formarea cadrelor didactice are loc in special la universitate si dureaza intre 8 -10 semestre, asadar intre 4 -5 ani. Pe parcursul studiilor desfasurate de catre cadrele didactice are loc un stagiu de orientare, care este supravegheat si un semestru de practica in scoala.

Stagiu pregatitor/ stagiu de practică, Examenul de stat (master)

Ambele etape ale practicii vor fi absolvite in scoala. A doua parte a formarii dureaza 18 luni. Acest stagiu de pregatire se desfasoara la seminariile pentru formarea si educatia continua a cadrelor didactice .Profesorii si profesoarele predau independent si sunt sustinuti in ceea ce fac.  Profesorii raman in aceasta perioada a stagiului de pregatire cursanti, participând la cursuri de formare continuă pe teme de specialitate și educaționale.

Informații pentru primul si al doilea examen de stat pentru posturile didactice  in Baden- Württemberg

Formarea profesorilor incepe odata inscrierea acestora la facultate de pedagogie sau la o universitate. Aceasta prima faza se incheie cu un examen de stat specific unui anumit domeniu didactic. A doua faza continua cu un stagiu de pregatire, care de altfel se incheie cu un al doilea examen de stat ( examen national?). Baza legala este reprezentata de regulmentele de examinare.  In Baden- Württemberg se inscriu anual aproximativ 5.000 de candidati pentru ambele examene.

În  3 decembrie 2013, Consiliul de Miniștri a adoptat  cateva puncte-cheie pentru o reformă cuprinzătoare a formării cadrelor didactice. Toate cursurile de formare( domenii: scoala primara, secundara I, pedagogia speciala, gimnaziu) a cadrelor didactice vor fi convertite în structura de licență și masterat în semestrul de iarnă. Ulterior, Ministerul Educației, Tineretului și Sportului, de comun acord cu Ministerul Științei și Artelor, a emis o ordonanta a Ministerului educatiei privind cerințele-cadru pentru transformarea cursurilor de formare a cadrelor didactice din învățământul general din cadrul școlilor de formare a cadrelor didactice, al universităților, al școlilor de artă și de muzică și al Universității de Studii Evreiești din Heidelberg în structura de cursuri etapizate cu diplome de licență și masterat în formarea cadrelor didactice.

Seminarii de formare si educatie continua a cadrelor didactice

Seminariile pentru formarea inițială și continuă a cadrelor didactice in Baden- Württemberg au ca sarcină principală asigurarea pregătirii pentru posturile didactice respective pe baza regulamentelor de formare și examinare ale Ministerului educatiei.

Seminariile pregătesc viitorii profesori în  ceea ce priveste formarea lor și mai ales în stagiul de pregătire pentru aceasta profesie. Acestea creeaza o legatura, deci, intre teorie si practica. Seminariile de specialitatea pentru pedagogie si pentru  invatamantul special formează cadre didactice de specialitate care, dupa ce au absolvit aceste studii si  au dobândit o experiență profesionala doresc de cele mai multe ori sa urmeze o alta specializare ( formare profesionala).

În același timp, seminariile contribuie la formarea continuă și la perfecționarea cadrelor didactice, la dezvoltarea școlilor și a învățământului și la asigurarea calității în ceea ce priveste aceasta formare.  Seminariile contribuie la crearea unei legături între diferitele faze ale educației și formării profesorilor. Acestea ajuta la  dezvoltarea planurilor educaționale, în monitorizarea științifică a experimentelor școlare și în dezvoltarea de concepte pentru formarea continuă a profesorilor.

„Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României”