6.1.1:
6.1.2:
6.1.3:
6.1.4:
6.1.5:
6.1.6:
6.1.1. Constituirea corpului de experți în domeniul mentoratului de carieră didactică, în vederea formării formatorilor (selectați/nominalizați de catre fiecare universitate parteneră), prin:
- Selecția/nominalizarea corpului de experți - selectați/nominalizați de catre fiecare universitate parteneră
- Organizarea şi desfăşurarea programelor de mobilitate:
- Programele de mobilitate se pot desfăşura pe toată perioada de implementare a subactivității 6.1 în cadrul proiectului;
- Programele de mobilitate se vor desfasura, cu precadere, în centre universitare si/sau preuniversitare internaționale, aflate în relații de parteneriat cu universitațile partenere în proiect, cu o activitate recunoscuta internațional în mediul academic în domeniul carierei didactice/mentoratului de carieră didactica/predarii-învațarii-evaluarii în sistem blended learning.
- Scopul acestor programe de mobilitate este acela de a contribui la dezvoltarea competentelor psihopedagogice si de formare ale participanților, la îmbunatațirea experienței participanților din punct de vedere teoretic si practic, astfel încât proiectarea curriculară şi implementarea programelor de formare din cadrul proiectului să fie în concordanță cu situația existentă la nivel internațional. În cadrul fiecarui program de mobilitate, participanții vor fi implicați în activitati precum: workshopuri, dezbateri, conferințe cu experți cu autoritate stiințifică în domeniul stiintelor educației (specialişti de renume internațional în domeniul mentoratului didactic, educației incluzive, echității în educație, educației interculturale, educației digitale etc).
- Prin intermediul acestor programe, participanții pot conştientiza existența unor resurse în instituțiile proprii, pe care le pot dezvolta, adapta si valorifica în scopul proiectării şi livrării unor programe de formare profesională continuă cu impact pe termen lung, în domeniul mentoratului de carieră didactică si al digitalizării învățării, în sistemul de învățământ românesc.
6.1.2. Elaborarea si acreditarea programului de formare a formatorilor în domeniul mentoratului de cariera didactica – Programul tip 1:
6.1.3. Formarea formatorilor în domeniul mentoratului de cariera didactica, la nivel national, implementarea programului de formare acreditat si certificarea formatorilor în domeniul mentoratului de cariera didactica (la nivel național).
Constituirea corpului de formatori în domeniul mentoratului de cariera didactica, la nivelul fiecarui județ, se va realiza prin:
a) Selecția corpului de formatori (realizata de catre fiecare CCD partener) - minimum 611 persoane (câte min. 13 persoane/județ din cele 41 județe si câte min. 13 persoane/sector din cele 6 sectoare ale municipiului Bucureşti), în principal din bazele de practică pedagogică-BPP;
b) Implementarea programului de formare a formatorilor în domeniul mentoratului de cariera didactica (Programul tip 1) – de către furnizorii programului (cele 4 universități partenere) şi constituirea Corpului national de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică:
O persoană poate fi reprezentativă, în egală măsură, pentru toate categoriile prevazute de Ghid, anterior menționate- este cadru didactic în învațamântul preuniversitar, cu experiență în activitatea metodică sau de formare continuă si capacitate de elaborare/dezvoltare curriculara/cu rol/funcție în echipa mangerială a scolii- coordonare domeniu/sector/comisie sau manager şcolar.
6.1.4. Corpul national de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică, se va constitui la nivelul fiecărui județ/ la nivelul municipiului Bucureşti, totalizând minimum 564 de persoane (din categoria personal didactic din învațamântul preuniversitar, experți în dezvoltare curriculară, autori de manuale şcolare sau de alte materiale didactice/resurse educaționale deschise (inclusiv în format digital) relevante pentru implementarea curriculumului revizuit, echipa managerială la nivelul şcolii, manageri scolari) care au finalizat programul de formare acreditat şi care au fost certificate (câte min. 12 persoane/județ din cele 41 județe si câte min.12 persoane/sector din cele 6 sectoare ale municipiului Bucureşti), în urma formării a minimum 611 persoane (câte min. 13 persoane/județ din cele 41 județe si câte min. 13 persoane/sector din cele 6 sectoare ale municipiului Bucureşti), în principal din bazele de practică pedagogică-BPP.
6.1.5. Organizarea si desfasurarea programelor de mobilitate:
Programele de mobilitate se vor desfasura în centre universitare si/sau preuniversitare internaționale – în tarile cu tradiție în domeniul digitalizarii educației, al dezvoltarii si promovarii autonomiei profesionale si al învațarii colaborative, în context mentoral.
Scopul: de a contribui la dezvoltarea competentelor psihopedagogice si de formare ale participanților, la îmbunatațirea experienței pedagogice a participanților din punct de vedere teoretic si practic, astfel încât elaborarea de curriculum de diverse tipuri, elaborarea de materiale si de resurse educaționale, proiectarea si implementarea programelor de formare din cadrul proiectului precum si organizarea si desfasurarea activitaților practice pedagogice si a activitaților didactice sa fie în concordanța cu practica internaționala în domeniu.
În cadrul fiecarui program de mobilitate, participanții vor participa la activitați precum: workshopuri, dezbateri, conferințe cu experți renumiți în domeniul stiințelor educației (specialisti de renume internațional în domeniul formarii formatorilor, educației democratice, educației axiologice, educației pentru sanatate, stare de bine si reziliența la stres, educației pentru un mediu ecologic etc).
Prin intermediul acestor programe participanții pot constientiza existența unor resurse în instituțiile proprii, pe care le pot adapta si valorifica în scopul proiectarii si livrarii unor programe de formare cu impact pe termen lung în domeniul mentoratului de cariera didactica si al formarii continue în sistemul de învatamânt românesc.
Programele de mobilitate se pot desfăşura pe toată perioada de implementare a subactivității 6.1 în cadrul proiectului.
6.1.6 Elaborarea, acreditarea si implementarea unui/unor programe de formare a profesorilor mentori, coordonatori de practică pedagogică şi/sau de formare continuă, în sistem de mentorat – Programul/Programele tip 2
a) Programul/programele va/vor fi elaborat/e de catre cei 4 Parteneri universitari care vor avea şi calitatea de furnizori- minimum 1 program de formare a profesorilor-mentori, coordonatori de practică pedagogică şi/sau de formare continua în sistem de mentorat;
b) Acreditarea programului/programelor se va realiza de catre ME;
c) Programul/Programele tip 2 va/vor fi implementate de cei 4 furnizori – parteneri universități ce vor avea şi calitatea de furnizori.
d) Vor fi formați ca profesori-mentori, coordonatori de practică pedagogică şi/sau de formare continua în sistem de mentorat, minimum 600 persoane din bazele de practică pedagogică-BPP, pe arii curiiculare/ domenii, din subcategoriile de personal didactic din învațamântul preuniversitar, prevazute de legislația subsecventa legii-cadru si implicate în realizarea/coordonarea activitații de practica pedagogica şi activităților metodice şi/sau de formare continuă în sistem de mentorat, din care minimum 500 persoane certificate.
6.2.1 Minimum 1 program de formare a mentorului de carieră didactică – Programul tip 3, elaborat, acreditat şi implementat:
6.2.2 Program/programe de formare organizate şi desfăşurate în sistem mentoral, la nivelul comunității de învățare – Programul/Programele tip 4, elaborate/e, acreditat/e si implementat/e pentru personalul didactic din învațamântul liceal, pe arii curriculare/domenii:
6.2.1. Elaborarea, acreditarea si implementarea minimum a unui program de formare a mentorului de cariera didactică – Programul tip 3, organizat şi desfăşurat în sistem mentoral, la nivelul comunității de învățare
a) Elaborarea Programului tip 3:
b) Acreditarea Programului tip 3:
c) Implementarea Programului tip 3:
6.2.2. Elaborarea, acreditarea si implementarea unui program/unor programe de formare pentru personalul didactic din învațamântul liceal, pe arii curriculare/domenii –Programul/Programele tip 4:
a) Elaborarea Programului/Programelor tip 4 se va realiza de catre parteneri-universitați si/sau CCD-urile partenere, pentru dezvoltarea competențelor de:
b) Acreditarea Programului/Programelor tip 4 se va realiza potrivit metodologiei specifice ME.
c) Implementarea unui program/unor programe de formare pentru personalul didactic din învațamântul preuniversitar, nivel liceal, pe arii curriculare/interdisciplinar/domenii (Programul/Programelor tip 4) se va/vor realiza în sistem mentoral, la nivelul comunității de învățare;
„Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României”