Data: 22.10.2021
Interval orar: 10.00 - 14.00
Susținut de: Prof. Bohumíra Lazarová, profesor la Universitatea Masaryk, Facultatea de Arte, Departmentul de Științe ale Educației
Participanți: experți proiect PROF
Platforma facilitatoare: GOOGLE MEET
Tema webinar-ului: Mentoratul în școlile din Cehia
Scopul webinar-ului: prezentarea sistemului actual de formare al mentorilor din Cehia
Prezentarea s-a realizat interactiv pe bază de
suport intuitiv (power point) și a avut următoarea structură:
- Cum înțelegem mentoratul profesorilor?
- Care este realitatea sprijinului oferit
profesorilor prin mentorat în școlile din Cehia?
- Care sunt provocările actuale pentru
implementarea mentoratului în școli (date selectate dintr-o cercetare
recentă)
S-au oferit clarificări conceptuale privind înțelegerea mentoratului:
- mentoratul ca activitate de voluntariat;
- mentoratul ca un sprijin colegial oferit în
întreaga școală;
- mentoratul ca parteneriat, cooperare, relație
egală mentor-mentee;
- mentoratul ca proces cu mai multe forme (mentorat
față în față, e-mentorat etc.);
- Mentorii trebuie să fie foarte bine formați cum
să conducă procesul de mentorat.
- Fiecare profesor bun nu este în mod automat un
mentor bun
- S-a prezentat realitatea procesului de mentorat
în școlile din Cehia: nu există un sistem stabilit sau legislație care
să reglementeze cadrul activităților de mentorat în școlile din Cehia,
mentoratul este un subiect fierbinte care atrage atenția
profesioniștilor de la toate nivelurile.
- La nivelul școlilor din Cehia mentoratul
este susținut, de obicei, de proiecte focusate pe această tematică.
- S-a explicat în ce constau formările pentru
profesori-mentori în vederea stabilirii unui sistem de mentorat intern
în școală durează aproximativ 80 de ore (sau mai mult), inclusiv
practica de mentorat și grupurile reflective, dar nu există
,,nicio rețetă" pentru calificarea formatorilor, nici o formare
prescrisă pentru profesorii-mentori care lucrează în școli, cursurile
actuale nu dau dreptul profesorilor să devină mentori "oficiali".
- Prin oferirea cursurilor de înaltă calitate este
susținut mentoratul ca formă de sprijin colegial în școli;
S-au prezentat inițiativele actuale de includere a
mentoratului în sistemul școlar ceh:
- de la nivelul de jos – unele inițiative din
partea anumitor grupuri de profesori sau asociații de mentorat sau
profesori, dar fără un impact puternic asupra sistemului;
- un exemplu de sprijin de la cel mai înalt
nivel: proiectul ,,Management strategic și planificare în școli" derulat
pe perioadî de 5 ani, care se încheie în anul 2021, proiect gestionat de
Ministerul Educației: (https://projekty.nidv.cz/strategicke-rizeni)
prin care s-au înființat centre regionale de sprijin școlar (pentru
directorii de școli și școli), consultanți școlari cu experiență,
antrenori, mentori, care sunt gata să ajute școlile din Cehia.
În cadrul proiectului a fost creat un kit de instrumente:
- Centrele regionale de sprijin școlar oferă
sprijin din partea consultanților (directori de școli cu experiență în
regiune, antrenori și mentori externi), care pot fi plătiți din bugetul
școlii sau din proiecte.
- Ghid general pentru directorii de școli (despre
conducerea strategică)
- Ghiduri pentru consultanți, antrenori etc.
- Activități educaționale pentru directorii de
școli și profesori (formări în diferite arii oferite de centrele
regionale)
- Instrumente analitice (pentru a analiza situația
din școală)
- Benchmarking, benchlearning (un kit cu exemple de
bune practici)
Provocările pentru implementarea mentoratului în școlile din Cehia
a. în ceea ce privește finanțarea:
- Mentoratul intern – formări
disponibile pentru toți profesorii care sunt motivați și interesați de
mentorat și care intenționează să schimbe cultura în școli (de obicei
plătiți din proiecte, bugete școlare). Stabilirea unei culturi de
mentorat într-o școală (sprijin colegial continuu) nu are nevoie de
sprijin financiar suplimentar, dar proiectele sunt puncte bune de
plecare și sunt apreciate unele recompense sau scutiri pentru mentori);
- Mentorat extern – mentori
stabiliți oficial care pot fi angajați și plătiți de școală sau prin
proiecte. În acest scop, mentorii ar trebui să aibă o educație/formare
clar definită (de către minister) pentru a avea posibilitatea de a le
plăti din bugetele/proiectele școlii. Cine poate fi plătit ca mentor
extern?
b. în ceea ce privește implementarea și
sustenabilitatea: Proiectele de 2 sau 3 ani nu asigură
sustenabilitatea De multe ori, când banii dispar, mentoratul dispare Dar
proiectele aduc o experiență bună și pot îmbunătăți cunoștințele despre
mentorat. După finalizarea proiectului, rămâne ca sarcină pentru
directorii de școli să creeze (să păstreze) un sistem intern de mentorat
și să construiască condiții bune de colaborare. Construirea culturii
mentoratului în școli fără finanțare suplimentară este o modalitate bună,
dar un bun profesor-mentor care susține mentoratul culturii școlare ar
trebui recompensat.
c. lipsa timpului și a motivației e pusă în
legătură cu mentoratul acordat după îndatoririle din clasă: mentorii
sunt obosiți, profesorii nu au suficient timp pentru sprijin colegial.De
asemenea este importantă motivația profesorilor de a intra voluntar în
relațiile de mentorat. Mentoratul nu înseamnă căutarea defectelor și
slăbiciunilor, mentoratul presupune creșterea profesională într-un sens
pozitiv, însă vor exista întotdeauna profesori și școli întregi care vor
fi rezistente la schimbare.
d. în ceea ce privește poziția mentorilor din
școli: Mentorii nou veniți în școală (interni sau externi) nu
au o poziție ușoară. Cine este nominalizat ca mentor intern în școală? Cum
este introdus sau invitat mentorul extern în școală? Mentorii și
consultanții școlari vorbesc despre instrumentele individuale și bunele
practici cum s-au prezentat în școală, cum au atras profesorii înspre
mentorat.
e. în ceea ce privește formarea mentorilor:
cursurile acreditate mai scurte sunt potrivite pentru ca toți profesorii
din școli să poată sprijini colegii într-un mod sigur și să creeze o
cultură colaborativă. Pentru mentorii externi, plătiți din sistemul și
proiectele școlare, ar trebui o formare mai lungă cu supraveghere
continuă.
Concluzii: în Cehia nu avem suficiente date de cercetare despre
mentorat și eficiența acestuia, dar avem doar un mic set de bune
practici. Sper că putem considera primii noștri pași pe care îi
facem în principal în cadrul proiectelor sau în afara lor ca un bun
început pentru a construi un sistem de mentorat în școlile cehe.
În cadrul webinarului s-au lansat următoarele întrebări:
- Plecând de la afirmația dvs. că un profesor bun,
nu este neapărat și un mentor bun, vă rugăm să ne explicați cum se
selectează mentorii buni pentru școlile din Cehia?
- Ce statut au centrele regionale înființate în
Cehia?Sunt instituții de sine stătătoare sau sunt parte a Ministerului
Educației?