Prezentarea mentoratului în sistemul de învățământ din Danermarca (12.08.2021)

Lisbeth Lunde Frederksen - Via University College Danermarca

15.00 - 19.00
Online

Data: 12.08.2021
Interval orar: 15.00-19.00
Susținut de: PROF. UNIV. DR. LISBETH LUNDE FREDERIKSEN - VIA UNIVERSITY COLLEGE DANERMARCA
Facilitator/traducător: CONSUELA VILAIA
Participanți: experți proiect PROF
Platforma facilitatoare: GOOGLE MEET
Tema webinar-ului: Diferite elemente ale programelor de mentorat/inducție. Care sunt recomandările cercetărilor internaționale?

Scopul webinar-ului: prezentarea elementelor de bază din cadrul programelor de mentorat, cu exemple concrete din sistemul danez și analiza celor mai pertinente recomandări de pregătire ale profesorilor mentori, conform cercetărilor internaționale

Prezentarea s-a realizat pe bază de suport intuitiv (power point),  oferindu-se detalii cu privire la complexitatea mentoratului în profesia didactică:

  • profesorii debutanți au nevoie de experiențe de învățare contextualizate pentru a deveni competenți;
  • organizarea procesului de mentorat în Danemarca are loc timp de 2 ani, cu intensități diferite, pentru a obține eficiență maximă;
  • în țările nordice, încă din primii ani de carieră didactică, profesorii au un statut înalt, comparativ cu alte profesii importante, astfel se asigură un nivel de satisfacție foarte înalt pe plan profesional;
  • programele de mentorat ajută mult la dezvoltarea auto-eficacității în relație cu efortul profesional;
  • toate programele de inducție profesională ar trebui să aibă la bază elemente adaptate contextului, fiind necesare elemente sociale și culturale, conform cercetărilor internaționale;
  • profesorii trebuie să se dezvolte continuu de-a lungul carierei didactice, pentru a se adapta la nevoile generațiilor de elevi;
  • raportul Talis, din 2018, subliniază relevanța programelor de inducție structurate, care asigură suport în primii ani de carieră pentru profesori, pentru a face față provocărilor profesionale și pentru a le menține motivația didactică la un nivel ridicat. Cu ajutorul programelor de mentorat, profesorii pot deveni competenți și eficienți, de asemenea pot fi convinși să rămână în domeniu. Având în vedere impactul profesorilor asupra rezultatelor de învățare la elevi, eficiența profesională a debutanților în sistem este o problemă de politică educațională esențială, conform raportului;
  • studiile internaționale atestă rolul programelor de inducție/mentorat pe următoarele planuri:
  • asigură încrederea în sine, auto-eficacitatea, bucuria de a fi profesor și păstrarea în profesie a debutanților;
  • întăresc reziliența profesorilor;
  • asigură o dezvoltare profesională continuă;
  • susțin predarea de calitate;
  • sprijină învățarea la elevi;
  • susțin implicarea profesională.
  • conform studiilor recente (Britton et. al, 2003), organizarea programelor de inducție/mentorat pentru profesori implică 4 posibile abordări:
  • școala are responsabilitate totală în acest demers;
  • cooperarea dintre instituțiile de formare a profesorilor și școală;
  • comunitatea profesorilor, ca abordare de bază (întâlniri între profesori);
  • perspectiva municipalității.
  • cele mai importante caracteristici ale programelor de mentorat sunt:
  • comprehensiunea;
  • colaborarea;
  • învățarea profesională.
  • au fost prezentate cele mai recente definții ale mentoratului, precum și cerințe ale comportamentului mentorilor, care nu trebuie să fie “mentori-judecători”, ci persoane cu mare disponibilitate de sprijin, procesul de mentorat fiind bazat pe observare reciprocă, urmată de reflecții și discuții despre experiențele de formare;
  • un alt aspect important este sprijinul necesar din partea directorilor de școală și din partea administrației, dar și îmbinarea elementelor de mentorat cu elementele independente, în funcție de context.
  • procesul de mentorat are la bază 3 dimensiuni:
  • suport personal;
  • suport social;
  • suport profesional.
  • se accentuează cât de mult contează cultura școlii, cunoașterea ei detaliată, pentru ca profesorii care beneficiază de mentorat să se identifice, pe lângă propriile valori, cu valorile promovate de școală.
  • studiile recomandă o extindere a programelor de mentorat pentru a susține profesorii de-a lungul carierei didactice, prin seminarii, cursuri și activități de formare blended-learning.

La finalul webinarului, participanții au participat la dezbatere și au fost lansate următoarele întrebări:

  • Observarea reciprocă în cadrul relației de mentorat se bazează pe instrumente specifice, standardizate de observare, în Danemarca?
  • Ce recomandări ne oferă pentru mentorii-judecători, cum îi putem forma pe aceștia pentru dezvoltarea unui comportament profesionist în cadrul activității de mentorat?

„Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României”