Prezentarea mentoratului în sistemul de învățământ din Italia (08.07.2021)

Giovanni Moretti-Universitatea Roma Tre, Italia Bianca Briceag-Universitatea Roma Tre, Italia

15.00 - 19.00
Online

Data: 08.07.2021
Interval orar: 16.00-20.00
Susținut de: PROF. UNIV. DR. GIOVANNI MORETTI-UNIVERSITATEA ROMA TRE, ITALIA
Facilitator/traducător: Dr. BIANCA BRICEAG-UNIVERSITATEA ROMA TRE, ITALIA
Participanți: experți proiect PROF
Platforma facilitatoare: GOOGLE MEET
Scopul webinar-ului: prezentarea sistemului actual de formare al mentorilor din Italia și analiza comparativă cu sistemul românesc de pregătire al profesorilor mentori

Prezentarea s-a realizat interactiv pe bază de suport intuitiv (PPT), oferindu-se detalii cu privire la:

Formare inițială și formare continuă
La sfârșitul perioadei de formare inițială, perioada de inserție în școală și în clasă, în special în primul an (faza de inducție), reprezintă o fază critică în cariera cadrelor didactice. Această perioadă este uneori o cauză a stresului, epuizării și abandonului (Fantilli &McDougall, 2009; Buchanan et al., 2013; Harfitt, 2015; Biagioli, 2015). Prin urmare, este esențială o coordonare între formarea inițială și formarea continuă.

Tutorat și mentorat
La nivel internațional, începând cu anii optzeci, în sistemele de învățământ au fost introduse diverse inițiative de tutorat și mentorat care vizează:

  • sprijinirea dezvoltării profesionale a cadrelor didactice,
  • reducerea uzurii profesionale,
  • însoțirea profesorilor nou recrutați în faza de inducţie.
  • (Heilbronn, Jones, Bubb & Totterdell, 2002; Löfström & Eisenschmidt, 2009; Ingersoll &puternic, 2011; Darling-Hammond 2012; Kent, Verde & Feldman, 2012; Kemmis et al., 2014).

Tutoratul în Italia

  • În Italia, școlilor li s-a acordat autonomie, dar inițiativele de formare care vizează profesorii nou angajați sunt obligatorii și gestionate la nivel de macrosistem (Minister, Birouri Școlare Regionale, Institutul Național de Documentare, Inovare și Cercetare Educațională – INDIRE)
  • Modelul ales se bazează pe organizarea anului de instruire și testare (Balduzzi, 2011; Mangione, Pettenati & Rosa, 2016; Calenda &Tammaro, 2017).
  • Cererile de tutori ai noilor angajați sunt consistente, dar totuși nu se acordă prea multă atenție formării profesorilor tutori (Fiorucci, Moretti, 2020).
  • Cercetare educațională, se concentrează pe tutorele stagiului studențesc (formarea inițială a profesorilor).

„Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României”