PerformAccess:
Traduceri Performative ale Tăcerii

Proiectul își propune să operaționalizeze conceptul de disability theatre în cadrul artelor performative, unde predomină ideea de corp „normal”, care să facă față rigorilor estetice, kinetice și de exprimare verbală ale profesiei. Urmând modelul social, în detrimentul celui medical, înțelegem incluziunea drept capacitatea de a chestiona normele general acceptate și de a le modifica în scopul aprofundării și acceptării diferențelor. Scopul proiectului este, așadar, de a aduce în prim-plan explorarea teatrală a tăcerii ca formă de rezistență și de auto-reprezentare, prin experimentarea unor forme alternative de expresie artistică.

Timp de 3 luni, studenți la actorie și alte specializări din ULBS și tineri cu deficiențe de auz vor conlucra în cadrul unor ateliere de creație, vor realiza un spectacol de teatru, cu 4 reprezentații și sesiuni de Q&A, vor elabora un ghid practic și o serie de reportaje care vor problematiza relația dintre teatru și corp, accesul la reprezentare și formare artistică. Proiectul cuprinde și un curs intensiv de învățare a limbajului mimico-gestual adresat echipei artistice și echipei de implementare, precum și cadrelor didactice și bibliotecarilor din ULBS. Prin intermediul exercițiilor de improvizație și jocurilor teatrale premergătoare spectacolului, ne dorim să reflectăm asupra tăcerii nu doar ca absență a cuvântului, ci ca formă de expresie ce facilitează auto-cunoașterea și ne provoacă să redefinim conceptele de autoritate, incluziune și identitate.

Experiența de lucru în proiect a tuturor categoriilor de beneficiari și actori implicați va fi sintetizată și sistematizată într-un ghid interdisciplinar pentru proiecte culturale care implică persoane cu deficiențe de auz.

Proiectul este o primă inițiativă a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, împreună cu Biblioteca Universității și co-finanțată de AFCN, ULBS și Biblioteca Astra din Sibiu, de a aduce în fața publicului mai mult decât un spectacol de teatru, anume o problematică a accesului persoanelor cu dizabilități pe scenă.

Activități

Curs de Limbaj mimico-gestual

Proiectul a debutat cu un curs intensiv de învățare a limbajului mimico-gestual, coordonat de interpreta Anamaria Stoica, la care au participat studentele și studenții, profesorii, personalul universității și personalul de management al proiectului.

Mai presus de scopul de a facilita comunicarea și de învăța un nou limbaj, cursul a avut rolul de a provoca lărgirea granițelor culturale în vederea înțelegerii profunde a condiției persoanelor cu deficiențe de auz în societate.

Prin învățarea limbajului mimico-gestual, beneficiarii au explorat noi forme de expresie artistică non-verbală și au descoperit ce perspective diferite aduce această formă de limbaj. Fiecare formă de exprimare vine cu constrângerile și avantajele sale, iar explorarea și deschiderea pentru învățare contribuie la incluziunea persoanelor cu deficiențe de auz în societate, destabilizând relațiile de putere curente.

Ateliere de creație artistică

Timp de 2 săptămâni, s-a derulat la Biblioteca Județeană Astra din Sibiu o serie de ateliere dedicate persoanelor cu deficiențe de auz, care a cuprins activități de creație artistică, teatru forum și storytelling. În cadrul acestor ateliere, s-au explorat tehnici artistice non-verbale care folosesc arta vizuală și mișcarea pentru a transmite emoții și idei, oferind o alternativă la tehnicile canonice utilizate în teatrul bazat pe cuvânt. Aceste ateliere se constituie ca spații de investigare creativă a dinamicilor tăcerii, în care participantele și participanții au avut posibilitatea de a reconfigura raporturile de putere și de a interoga normele sociale care exclud sau marginalizează.

Teatrul forum le-a permis participantelor și participanților să își interpreteze propriile povești și să descopere soluții creative la provocările cotidiene, prin jocuri de rol și interacțiune cu colegii actori, iar sesiunile de storytelling i-au învățat să își structureze poveștile într-un mod captivant, folosind limbajul non-verbal ca mijloc de exprimare artistică. Aceste întâlniri au oferit un cadru participativ, în care vocile adesea ignorate au fost readuse în prim-planul discursului performativ, creând noi posibilități de dialog și transformare personală și colectivă.

Scopul acestor ateliere a fost de a încuraja incluziunea socială și de a oferi o platformă autentică și liberă de exprimare, adaptată nevoilor persoanelor cu deficiențe de auz.

Spectacol: Quijote fericit

Spectacolul final va avea 4 reprezentații și este o inițiativă ce aduce în prim-plan explorarea teatrală a tăcerii ca formă de rezistență și de auto-reprezentare. Spectacolul va provoca paradigmele tradiționale ale teatrului, contestând noțiunea de „corp capabil” în contextul performativ. În locul unei estetici bazate pe performanța fizică standardizată, acest spectacol explorează potențialul expresiv al corpurilor diversificate, subliniind ideea că dizabilitatea nu este o limitare, ci o formă alternativă de comunicare și prezență scenică.

Prin tehnici non-verbale, precum limbajul corpului și mișcarea, spectacolul își propune să dezvăluie noi modalități de interpretare a emoțiilor și ideilor, punând tăcerea în centrul actului artistic. Absența sunetului devine un mijloc de rezistență și deconstructivism cultural, oferind publicului ocazia de a experimenta teatrul dincolo de convențiile sonore și verbale. Astfel, scena devine un spațiu al interogării normelor sociale și estetice, un loc unde corpul dizabil performează cu aceeași legitimitate ca oricare altul.

Această producție reprezintă o pledoarie pentru incluziune, contestând marginalizarea persoanelor cu deficiențe de auz în artele performative și, implicit, în societate. Ea își propune nu doar să sensibilizeze publicul asupra problematicii dizabilității, ci îl invită să participe activ la reconceptualizarea ideii de performanță, celebrând diversitatea corporală​.

Echipa de proiect

Quijote fericit

Spectacolul reprezintă concretizarea unei perioade intense de documentare și repetiții, cursuri și ateliere la care au participat echipa artistică și echipa de implementare. Ne-am propus să aducem pe scenă subiecte tratate încă superficial în mediul artistic autohton și să provocăm stereotipurile care împiedică subiecții marginalizați să facă performanță.

Sperăm ca prin această muncă de echipă să încurajăm cât mai multe inițiative de acest fel și mulțumim tuturor celor care au fost alături de noi în acest parcurs!