OpenE+: Sprijin pentru mobilitățile E+ destinate studenților ULBS cu oportunități reduse”
Cod proiect: 339423
Finanțare: Programul Educație și Ocupare (PEO) 2021–2027, cofinanțat din Fondul Social European Plus (FSE+)
Beneficiar: Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS)
Perioadă de implementare: 01 octombrie 2025 – 30 septembrie 2028
Context și justificare
Proiectul OpenE+ a fost conceput pentru a sprijini incluziunea educațională și internaționalizarea echitabilă în cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu. În contextul actual, mobilitățile Erasmus+ reprezintă o oportunitate esențială de dezvoltare personală și profesională pentru studenți. Totuși, accesul la aceste mobilități este adesea limitat pentru tinerii proveniți din medii defavorizate, din zone rurale, cu dizabilități, venituri reduse sau alte vulnerabilități sociale.
Prin implementarea acestui proiect, ULBS își propune să reducă barierele de participare și să ofere un sprijin integrat – financiar, educațional, psihologic și intercultural – pentru ca fiecare student, indiferent de situația sa socio-economică, să aibă șansa unei experiențe internaționale de învățare.
Scop și obiective
Scopul general al proiectului este creșterea accesului studenților ULBS din grupuri dezavantajate la educație și formare internațională prin informare, consiliere și sprijin financiar, astfel încât până în 2028 cel puțin 91 de studenți să participe la mobilități Erasmus+. Inițiativa contribuie la dezvoltarea competențelor, incluziunii educaționale și integrării pe piața muncii. Proiectul este aliniat strategiilor europene și naționale privind echitatea, diversitatea și sustenabilitatea în educație, consolidând participarea studenților cu oportunități reduse la programe internaționale de învățare.
Grupul-țintă
Grupul țintă este format din studenți ULBS (nivel ISCED 5–8) aflați în situații de vulnerabilitate socio-economică, care aplică pentru o mobilitate Erasmus+ și care au nevoie de sprijin financiar pentru a participa la mobilități internaționale Erasmus+.
Astfel, până la 30.09.2028, cel puțin 91 de studenți cu oportunități reduse vor fi selectați să participe la mobilități Erasmus+, beneficiind de sprijin financiar și suport academic, asigurându-se astfel îmbunătățirea competențelor acestora și creșterea gradului de incluziune educațională.
Se vor respecta criteriile de selecție Erasmus+ și principiile de echitate, diversitate și incluziune prevăzute în cadrul Programului Educație și Ocupare – Prioritatea 7. Scopul este asigurarea accesului echitabil la educație de calitate și formare internațională, sprijinind integrarea pe piața muncii și dezvoltarea competențelor – cheie.
Studenții cu oportunități reduse vor participa la selecțiile Erasmus+ organizate la nivelul fiecărei facultăți ULBS îndeplinind atât condițiile impuse prin regulamentul Erasmus+ cât și condițiile specifice privind apartenența la categoriile de grup țintă – studenți cu oportunități reduse:
- studenți înmatriculați la studii la una dintre facultățile ULBS;
- să nu fi beneficiat de un alt grant/uri ERASMUS+ pe o perioadă cumulată de 12 luni pe ciclu de studiu (sau 24 luni în cazul programelor cu ciclu integrat din Facultatea de Medicină);
- să fi obținut media generală minim 6 în anii anteriori de studiu și să fi acumulat toate punctele de credit aferente activităților din planul de învățământ pentru semestrele anterioare efectuării mobilității[1];
- se încadrează în categoria ”student cu oportunități reduse”;
- are domiciliul legal/ reședința în România.
Ce înseamnă student cu oportunități reduse?
În cadrul prezentului proiect, prin student cu oportunități reduse se înțelege studentul care, din rațiuni economice, sociale, culturale, geografice, de sănătate, dizabilitate sau dificultăți educaționale, din cauza statutului de migrant sau din oricare alte motive, incluzându-le pe acelea care ar putea da naștere la discriminări sub incidența art. 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, întâmpină obstacole care îl împiedică să aibă acces efectiv la oportunități oferite de programul Erasmus+.
În acest sens, studentul cu oportunități reduse se încadrează în cel puțin una dintre următoarele categorii:
- care beneficiază de o bursă socială sau care se califică/întrunește condițiile pentru a beneficia de o bursă socială acordată de instituția de învățământ superior la care acesta este înmatriculat, conform prevederilor art. 10, alin. (9) din Ordinul ME 6463/20231;
- care intră în categoria „primului student din familie” (însemnând că nu deține deja o diplomă de licență, părinții săi nu au obținut o diplomă de studii universitare, dar poate avea frați/surori care sunt deja studenți la universitate/au absolvit deja o universitate);
- care are calitatea de unic părinte (care își crește singur copilul minor din motive de deces, dispariție, încarcerare a celuilalt părinte sau nerecunoaștere prin certificatul de naștere);
- care are statut de migrant sau refugiat.
Documente ce demonstrează apartenența la categoria student cu oportunități reduse (doar documentul relevant, în funcție de speță):
- Documente care atestă încadrarea în condițiile de acordare a burselor sociale stipulate în art. 10 alin. (9) lit. a) – c) din Ordinul ministrului educației nr. 6 463/2023 privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor și a altor forme de sprijin financiar de la bugetul de stat pentru studenții și cursanții din învățământul superior, învățământ cu frecvență, cu modificările ulterioare;
- Dosar medical sau documente medicale valide;
- Certificat(e) de deces;
- Documente care atestă apartenența la familie monoparentală (după caz, acte de stare civilă, dovadă de încarcerare, decizia instanţei de menţinere a stării de arest, raportul de anchetă socială în cazul părinţilor dispăruţi etc.)
- Documente care atestă nivelul de venit (după caz, adeverință de venit pentru fiecare membru al familiei, raport de anchetă socială etc.)
- Declarație pe proprie răspundere a studentului care atestă faptul că membrul grupului țintă se încadrează în categoria persoanelor cu nivel educațional al părinților scăzut, însoțită de copie după actele de studii ale părinților;
- Documente care atestă calitatea de unic părinte (după caz, certificat de naștere cu tată nedeterminat (natural), certificat de deces al celuilalt părinte, acte de stare civilă,
- Dovadă de încarcerare, decizia instanţei de menţinere a stării de arest, raportul de anchetă socială în cazul părinţilor dispăruţi etc);
- Permis de ședere (sau alt document oficial oficial eliberat de autoritățile competente) care atestă statutul de migrant sau refugiat.
WORKSHOP-URI ȘI activități organizate pentru Grupul Țintă din cadrul proiectului OpenE+:
După procesul de selecție, fiecare student va beneficia de un program de consiliere adaptat nevoilor sale academice, culturale și emoționale.
Activitățile includ:
-
sesiuni individuale și de grup cu psihologi și consilieri ULBS, pentru identificarea competențelor, nevoilor și obiectivelor de dezvoltare personală;
-
workshopuri tematice privind comunicarea interculturală, adaptarea la medii internaționale, dezvoltarea abilităților de leadership și autonomie;
-
cursuri de limbi străine (engleză, franceză, germană), cu accent pe limbajul academic și profesional;
- ateliere de story-telling;
- demararea programul OpenE+ Ambasador ULBS